Arius, Een verschil van Inzicht.


Arius en de aartsbisschop verschillen van inzicht.
Alexander de aartsbisschop van Alexandrië Geloofde in de eeuwige gelijkheid van God en Jezus Christus. En Arius was het daar niet mee eens. Voor hem is Jezus Christus onder geschikt aan God de Vader. En hij was ook van mening dat Jezus een begin heeft gehad. Een ontstaansgeschiedenis. Dit zou kunnen blijken uit psalm 2:7.
Psalm 2:7.
SV Ik zal van het besluit verhalen: de HEERE heeft tot mij gezegd: Gij zijt Mijn Zoon heden heb ik U gegenereerd.
NBV Het besluit van de HEER wil ik bekendmaken. Hij sprak tot mij: 'Jij bent mijn zoon, Ik heb je vandaag verwekt. (Hebr. 5:5).
Maar wat denkt u van spreuken 8:22. en wat er op volgt?
SV De HEERE bezat mij in het beginsel Zijns weg, vóór zijn werken van toen aan.
NBV De Heer heeft mij voor al het andere geschapen, toen hij zijn scheppingswerk begon was ik zijn eersteling.
Dus in een tijd dat de leer van de Drie-Eenheid nog niet was uitgevonden was er het meningsverschil tussen Arius en de bisschop. Het standpunt van de bisschop zou uiteindelijk leiden tot de leer van de Drie-Eenheid. Maar zover was men nog lang niet. De positie van de Heilige Geest ten opzichte van de vader en de Zoon werd in die beschouwing nog niet meegenomen. Ik vind het merkwaardig dat omstreeks 320 na Christus deze discussie ontstaat terwijl deze hele zaak in de Bijbel onbesproken is gebleven. Het zou interessant zijn als we wat meer inzicht zouden kunnen krijgen in de onderbouwing van Arius standpunt. Maar aangezien men heeft geprobeerd alles wat hij geschreven heeft te verbranden is daar waarschijnlijk niet veel meer van terug te vinden. Toch waren er in de tijd dat Arius leefde velen die dachten zoals hij. Arius dacht dus dat Jezus ondergeschikt was aan God de vader. Misschien is daar ook wel enige rede voor om zo te denken.
Johannes 5:19 in twee vertalingen.
SV Jezus dan antwoordde en zeide tot hen: Voorwaar, voorwaar zeg ik u, de Zoon kan niets van zichzelven doen, tenzij de vader dat ziet doen; want zo wat die doet, hetzelve doet ook de zoon desgelijks.
NBV Jezus reageerde hierop met de volgende woorden: 'Werkelijk, Ik verzeker u, de Zoon kan niets uit zichzelf doen, Hij kan alleen doen wat Hij de Vader ziet doen; en wat de Vader doet, dat doet de Zoon op de zelfde manier.
Deze verschillende inzichten tussen Arius en de bisschop leiden uiteindelijk tot een serieus conflict en dat valt wel te begrijpen ook. Want in feite zijn deze verschillende standpunten niet te verenigen met elkaar.
En toch roept Paulus ons op om één te zijn.
Filippenzen 2:2.
SV Zo vervult mijn blijdschap, dat gij moogt eensgezind zijn, dezelfde liefde hebbende, van een gemoed en van één gevoelen zijnde.
NBV Maak mij dan volmaakt gelukkig door eensgezind te zijn, één in liefde, één in streven, één van geest.
Maar er was nog iemand behalve de apostel Paulus die belang had bij de eenheid van de kerk. Dat was de eerste christelijke keizer van het Romeinse rijk. Constantijn de grote maakte zich misschien wel zorgen over een verdeelde kerk die mogelijk ook verdeeldheid zou kunnen brengen in het Romeinse rijk. Dus dan zou je de kerk bij elkaar moeten houden om ook het rijk bij elkaar te houden. Daarom gaf hij de aanzet tot het concilie van Nicea. Een bisschoppenconferentie waar ongeveer een zesde deel van de bisschoppen kwam opdagen. Op die conferentie werd Arius met zijn visie veroordeeld. Dus dat onze God eerst een twee-eenheid en later een drie-eenheid is geworden dat is bepaald door een minderheid van de bisschoppen. Zou het niet zo moeten zijn dat we om God te zien als een drie-eenheid we een openbaring van God nodig hebben?
