Arius en de leer.


Is christus God net als de Vader?
Arius en de leer.
Dat is de vraag die beantwoord moest worden op het concilie van Nicea. Als ik dat zo lees valt mij meteen iets op. Het gaat hier dus niet specifiek om de later uitgewerkte leer van de heilige Drie-Eenheid. Dit toont nog maar eens aan dat het ging om een nieuwe ontwikkeling in de Christelijke leer. Er was een tijd dat er niet gediscussieerd werd over de vraag of Christus, net als God de vader, God is. In het begin van de Kerkgeschiedenis werd deze vraag niet gesteld. Wie was Jezus Christus dan voor dat deze discussie is ontstaan. Om dat te weten te komen kunnen we het best teruggrijpen op de Bijbel. Daar lezen wij van alles over Jezus en wie Hij was en nog steeds is. Ik ben van plan een greep te doen uit de verschillende Bijbelteksten in de wetenschap dat ik dan natuurlijk onvolledig ben. Maar voor dat ik dat ga doen toch even het volgende: Stel dat wij alleen de Bijbel lezen als naïeve Bijbel lezers. Misschien ontstaan er vragen maar wij gaan deze vragen niet beantwoorden naar ons eigen inzicht. We laten de vragen voor wat ze zijn. Eventuele vragen over de Vader, De Zoon en de Heilige Geest laten we rusten. We nemen gewoon het Woord en laten het daarbij. Natuurlijk blijven er dan vragen liggen. Wat in de Bijbel te lezen is heeft God ons willen openbaren. En wat er niet in staat valt buiten die openbaring. We kunnen wel even vooruit met dat wat ons wel geopenbaard is. Het begrip en of de term ‘Drie-Eenheid’ is ons niet geopenbaard in de Bijbel. Zover is de Bijbelse openbaring niet gegaan dat daarin onderwezen wordt dat God Drie-Enig zou zijn. Mogelijk zijn er allerlei vragen te bedenken over God, Jezus, en de Heilige Geest. Daarbij zouden we ook kunnen gaan filosoferen over hun onderlinge verhoudingen. Maar voor zo ver het ons niet geopenbaard is blijven we daarvan af en gaan we ook in ons hoofd niet van alles en nog wat bedenken om dat we precies willen weten hoe het zit met al die niet geopenbaarde informatie. Dan ontstaat er geen leer van de heilige Drie-Eenheid en dan wordt Arius geen ketter. Maar omdat we eigenlijk gelijk aan God willen zijn en alles zelf willen weten. En om dat we zelf hebben gegeten van de boom van kennis van goed en kwaad, trekken we zo onze conclusies en als vanzelf, spreken die menselijk conclusies elkaar tegen, waardoor er verdeeldheid ontstaat. Deze verdeeldheid lossen we dan op door een nieuwe leerstelling uit te vinden die we aan de Bijbel toevoegen door middel van Belijdenisgeschriften of andere documenten. De genen die niet instemmen met onze conclusies zijn de gevaarlijke dwaalgeesten en wij (dat is ook toevallig) hebben de waarheid.
Wat zegt Jezus eigenlijk over deze dingen?
Mattheus 11:25.
- In die zelfde tijd antwoordde Jezus en zeide: Ik dank U Vader! Heere des hemel en der aarde! Dat Gij deze dingen voor wijze en verstandige verborgen hebt, en hebt dezelve den kindekens geopenbaard.
NBV. In die tijd zei Jezus ook: Ik loof u Vader, Heer van Hemel en aarde, omdat u deze dingen voor wijze en verstandige verborgen hebt gehouden, maar ze aan eenvoudige mensen hebt onthuld.
Mattheus 18:3.
- Voorwaar zeg Ik u: Indien gij u niet verandert, en wordt gelijk de kindekens, zo zult gij het koninkrijk der hemelen geenszins ingaan.
NBV. Ik verzeker jullie: als je niet verandert en wordt als een kind, dan zul je het koninkrijk van de hemel zeker niet binnen gaan.
1 Korinthe 1:20.
- Waar is de wijze, waar is de schrift geleerde? Waar is de onderzoeker dezer eeuw? Heeft God de wijsheid dezer wereld niet dwaas gemaakt?
NBV. Waar is de Wijze, waar de schrift geleerde, waar de redenaar? Heeft God de wijsheid van de wereld niet in dwaasheid verandert?
Ik wens alle theologische wijsneuzen een kinderlijke bekering toe.